Hvorfor er dette viktig?
Dersom vi ikke har nok informasjon, eller avgjørelser tas på “magefølelse”, er det stor risiko for at tiltak ikke er målrettet og dermed heller ikke har ønsket virkning.
Dersom det er snakk om f.eks atferd som utfordrer og vi ikke har nok informasjon som er basert på dokumentasjon, forklares ofte atferden med:
- Gjetting, eller magefølelse, da den virkelige årsaken til problemet kan være vanskelig å se eller finne.
- “Vi ser ikke skogen for bare trær” – altså fokus vil ligge på atferdens uttrykk, ikke bakenforliggende årsak.
- Karakterisering av tjenestemottaker – “Han er bare vanskelig, morgengretten etc”.
Hva må vi vite?
- Hvilke metoder/verktøy vi skal bruke for å innhente informasjon og relevant data.
- Vi må ha kunnskap om baseline og funksjonelle analyser. Baseline er å dokumenter status før tiltak iverksettes. For beskrivelse av funksjonell analyse se punkt 5.
- Vi må forstå viktigheten av kontinuerlig evaluering, med utgangspunkt i baseline. Dette gir oss grunnlag for å beslutte videre fremdrift – videreføring, justert videreføring eller avslutning av tiltak.
Hvordan gjør vi dette?
- Vi registrerer objektive funn. Dette vil gi oss en baseline, og dermed grunnlag for å se effekt av tiltak.
- Vi må ha en presis og målbar beskrivelse av problemstilling.
- Vi gjennomfører funksjonelle analyser (se punkt 5) basert på registrerte data og problemstilling.
- Vi skal ha tydelige rutiner og prosedyrer for å evaluere iverksatt tiltak.