Hvorfor er dette viktig?
Innenfor fagmiljøene omtales dette som kartlegging med målsetting å identifisere miljøvariabler som opprettholder atferd som utfordrer. Den følger ofte en deskriptiv analyse, omtalt i 3.4. Funksjonell analyse er ofte omtalt som kjernen i anvendt atferdsanalyse.
Det handler om å forsøke å finne ut av hvorfor tjenestemottaker gjør det han eller hun gjør, og hvordan atferden opprettholdes. Det igjen vil gi oss et godt grunnlag for å utarbeide proaktive og støttende tiltak, med målsetting om å bryte/avlede eskalering som kan ende i utfordrende atferd.
Det å vite hvorfor utfordrende atferd skjer, og hvordan den opprettholdes hjelper også tjenesteyter til å regulere egne følelser, frustrasjon og stress – det vil si en lavaffektiv tilnærming. En tilnærming som ikke aktiverer tjenestemottaker ytterligere, og dermed øker sannsynligheten for at det ikke eskalerer til en situasjon med fare for liv og helse. Det styrker også relasjon til tjenestemottaker, da tjenesteyter med høy sannsynlighet oppleves som trygg og støttende.
Hva må vi vite?
PAS er tydelige på at atferd som utfordrer (og annen atferd) har en funksjon.
PAS er tydelig på at funksjonelle analyser alltid skal vurderes før tiltak utformes og iverksettes.
Vi gjør individuelle vurderinger på hva hvordan vi skal jobbe med den enkelte tjenestemottaker.
Dvs at det vil ikke være nødvendig å bruke funksjonelle analyser i alle tilfeller, men det kan vurderes om dette er hensiktsmessig.
Hvordan gjør vi dette?
Det finnes mange verktøy for å gjennomføre funksjonell analyse, det handler om å finne verktøyet som er tilpasset problemstillingen. Fra enkle til mer komplekse. Direkte eller indirekte.
Ved gjennomføring av funksjonell analyse er følgende faktorer viktige:
- Finne riktig verktøy
- Indirekte analyse -uten direkte observasjon. Intervju av nærpersoner eller tjenestemottaker
- Målatferden må beskrives tydelig – altså hva er det vi skal analysere
- Fokus på atferdens funksjon/funksjonelle sammenheng
- Identifisere hvilke stimuli som er utløsende for personens respons
- Identifisere hvilke konsekvenser som følger av responsen
- Analyser med tanke på å finne mønster/sammenhenger