• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
Trondheim Kommune - logo

PAS

Positiv adferdsstøtte i Trondheim kommune

  • Forside
  • Opplæringsmateriell
    • Område 1. Rettigheter og verdier
    • Personfokusert kunnskap
    • Område 2. Teori og kunnskapsgrunnlag
    • Område 3. Prosess og strategi
  • Verktøy
  • Erfaringer
  • Bakgrunn
  • Show Search
Hide Search
Hjem  ⟩  Opplæring  ⟩  Område 3. Prosess og strategi

Område 3. Prosess og strategi

For at vi skal kunne gi tjenestemottaker et bra tilbud, må det utarbeides en individuell tiltaksplan, også kalt en PAS-plan. Vi har valgt å gå for betegnelsen tiltaksplan. I Trondheim kommune utarbeides denne i Helseplattformen.

Tiltaksplanen har to funksjoner. Fortelle hvem tjenestemottaker er, og hvordan tjenesteyter skal gi nødvendig hjelp i ulike situasjoner.

Denne planen skal beskrive atferd som utfordrer, hvordan vi skal håndtere denne både  proaktivt og reaktivt, samt en plan for hvordan vi skal trene på nye ferdigheter. 

Oversikt over deler i dette temaet

1. Hvorfor tiltaksplan?

Gå til modul

2. Tydelige roller i team

Gå til modul

3. Utarbeidelse av tiltaksplan

Gå til modul

4. Evaluere effekten av tiltaksplan

Gå til modul

5. Tiltaksplanen er et levende dokument / Vurdere om tiltaksplanen blir brukt som tiltenkt

Gå til modul
PAS logo

Positiv adferdsstøtte i Trondheim kommune

Et opplæringsnettsted for ansatte i Bo- og aktivitetstilbudene (BOA) og Helse- og omsorgstjenesten for barn og unge (HABU)

Ansvarlig redaktør: Bente Blekken

Trondheim kommune logo