• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til primært sidefelt
Trondheim Kommune - logo

PAS

Positiv adferdsstøtte i Trondheim kommune

  • Forside
  • Opplæringsmateriell
    • Område 1. Rettigheter og verdier
    • Personfokusert kunnskap
    • Område 2. Teori og kunnskapsgrunnlag
    • Område 3. Prosess og strategi
  • Verktøy
  • Erfaringer
  • Bakgrunn
  • Show Search
Hide Search
Hjem  ⟩  Opplæring  ⟩  Teori og kunnskapsgrunnlag  ⟩  SPELL

4. SPELL

Hvorfor er dette viktig?

Rammeverk med personsentrert tilnærming, i utgangspunktet laget for mennesker innen autismespekteret (ASF), men er også relevant ift arbeid med personer med utviklingshemming. Behovet for struktur er fellesnevner, uavhengig av diagnose. 

Målsettingen er å tilrettelegge personsentrert, og organisere omgivelsene på en slik måte at trygghet og forutsigbarhet har en stress reduserende virkning. Intervensjoner som organiseres etter prinsippene i SPELL vil øke sannsynligheten for å sikre god beslutningsstøtte og bygge relasjon. Erfaring og forskning støtter dette.

Hva må vi vite?

Akronymets bokstaver står for:

  • Struktur
  • Positiv tilnærming og forventning
  • Empati
  • Lavaffektiv tilnærming
  • Lenke sammen

Hvordan gjør vi dette?

 

Hoved sidebar

Innhold

Tema 3 - Teori og kunnskapsgrunnlag

  1. ASK – Alternativ og supplerende kommunikasjon
  2. Aktiv støtte
  3. Avgjørelser tas på bakgrunn av dokumentasjon
  4. SPELL
  5. Funksjonell analyse
  6. Proaktiv tilnærming
  7. Reaktiv tilnærming
  8. Kjennskap til aktuelt lovverk
PAS logo

Positiv adferdsstøtte i Trondheim kommune

Et opplæringsnettsted for ansatte i Bo- og aktivitetstilbudene (BOA) og Helse- og omsorgstjenesten for barn og unge (HABU)

Ansvarlig redaktør: Bente Blekken

Trondheim kommune logo