• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til primært sidefelt
Trondheim Kommune - logo

PAS

Positiv adferdsstøtte i Trondheim kommune

  • Forside
  • Opplæringsmateriell
    • Område 1. Rettigheter og verdier
    • Personfokusert kunnskap
    • Område 2. Teori og kunnskapsgrunnlag
    • Område 3. Prosess og strategi
  • Verktøy
  • Erfaringer
  • Bakgrunn
  • Show Search
Hide Search
Hjem  ⟩  Opplæring  ⟩  Teori og kunnskapsgrunnlag  ⟩  ASK – Alternativ og supplerende kommunikasjon

1. ASK – Alternativ og supplerende kommunikasjon

Hvorfor er dette viktig? 

Hva må vi vite? 

  • Vi må kunnskap om tjenestemottakers kognitive fungering; eks at læringsprosessen tar lengre tid, samt  behov for spesifikk og tilrettelagt støtte.
  • Vi må ha kunnskap om tjenestemottakers diagnose(r). Eksempelvis kan grad av utviklingshemming gi oss en pekepinn på forutsetning for læring og hvordan vi skal tilrettelegge for læring.
  • Vi har kunnskap om tjenestemottakers ressurser. Det er den mest effektive måten å øke ulike ferdigheter på. Dette er vesentlig innenfor positiv atferdsstøtte.

Hvordan gjør vi dette? 

  • Vi kartlegger tjenestemottakers ferdigheter
  • Vi gir opplæring i tråd med resultat av kartlegging.

Hoved sidebar

Innhold

Tema 3 - Teori og kunnskapsgrunnlag

  1. ASK – Alternativ og supplerende kommunikasjon
  2. Aktiv støtte
  3. Avgjørelser tas på bakgrunn av dokumentasjon
  4. SPELL
  5. Funksjonell analyse
  6. Proaktiv tilnærming
  7. Reaktiv tilnærming
  8. Kjennskap til aktuelt lovverk
PAS logo

Positiv adferdsstøtte i Trondheim kommune

Et opplæringsnettsted for ansatte i Bo- og aktivitetstilbudene (BOA) og Helse- og omsorgstjenesten for barn og unge (HABU)

Ansvarlig redaktør: Bente Blekken

Trondheim kommune logo