• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
Trondheim Kommune - logo

PAS

Positiv adferdsstøtte i Trondheim kommune

  • Forside
  • Opplæringsmateriell
    • Område 1. Rettigheter og verdier
    • Personfokusert kunnskap
    • Område 2. Teori og kunnskapsgrunnlag
    • Område 3. Prosess og strategi
  • Verktøy
  • Erfaringer
  • Bakgrunn
  • Show Search
Hide Search
Hjem  ⟩  Opplæring

Siden er under utarbeidelse

Pentis antiur atia nos derfero oditaec eatatis doluptam repudig endem. At voluptat eos ex eritian daecepratur simint qui ullitatur, sequod quis dipsapit, tem.

Slik fungerer det

  1. Velg tema: Tentis antiur atia nos derfero oditaec eatatis doluptam repudig endem. At voluptat eos ex eritian daecepratur simint qui ullitatur, sequod quis dipsapit, tem.
  2. Test deg selv: Et volore et vid quo tendit, quiam volendam quat reperna tendend endunda quatis plabore, nectatem consequ idelia sequae volupta escidist eos dignam am, temporemod escim ad exerci verum, quae dolorem atus serfereper lat.

Velg tema:

1. Verdigrunnlag

Vi skal påse at virksomheten og ansatte, utøver tjenester som er basert på inngående kunnskap om tjenestemottaker, og i tråd med tjenestemottakers ønsker og behov. Det overordnede målet er å gi tjenestemottaker god livskvalitet. For å oppnå dette er det avgjørende at vi tenker proaktivt, men at man også ved behov har reaktive tiltak som ivaretar tjenestemottakers liv og helse med høy grad av verdighet og integritet.

Start opplæring

2. Kjennskap

Miljøarbeidet rundt hver enkelt tjenestemottaker baseres på en bred forståelse av hva som er tjenestemottakers behov,  ønsker, evner og kommunikasjonsmåte og hva forholdt dette har opp mot vedkommendes livskvalitet. Ved utfordrende atferd må vi se på atferdens funksjon, hva er årsaker til atferd og hva opprettholder atferden?

Start opplæring

3. Teori og kunnskap

Miljøarbeidet rundt hver enkelt tjenestemottaker baseres på en bred forståelse av hva som er tjenestemottakers behov,  ønsker, evner og kommunikasjonsmåte og hva forholdt dette har opp mot vedkommendes livskvalitet. Ved utfordrende atferd må vi se på atferdens funksjon, hva er årsaker til atferd og hva opprettholder atferden?

Start opplæring

4. Prosess

For at vi best mulig skal kunne gi bruker et bra tilbud, må det utarbeides en detaljert og individuell  tiltaksplan. Denne planen skal beskrive atferd som utfordrer, hvordan vi skal håndtere denne både  proaktivt og reaktivt, samt en plan for hvordan vi skal trene på nye ferdigheter.

Start opplæring
PAS logo

Positiv adferdsstøtte i Trondheim kommune

Et opplæringsnettsted for ansatte i Bo- og aktivitetstilbudene (BOA) og Helse- og omsorgstjenesten for barn og unge (HABU)

Ansvarlig redaktør: Bente Blekken

Trondheim kommune logo