• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
Trondheim Kommune - logo

PAS

Positiv adferdsstøtte i Trondheim kommune

  • Forside
  • Opplæringsmateriell
    • Område 1. Rettigheter og verdier
    • Personfokusert kunnskap
    • Område 2. Teori og kunnskapsgrunnlag
    • Område 3. Prosess og strategi
  • Verktøy
  • Erfaringer
  • Bakgrunn
  • Show Search
Hide Search
Hjem  ⟩  Opplæring  ⟩  Område 2. Teori og kunnskapsgrunnlag

Område 2. Teori og kunnskapsgrunnlag

For de alle fleste tjenestemottakere er det ikke nødvendig med omfattende registreringer og analyser av atferd for å få en endring i ønsket retning.

Ofte er det nok å justere dags-/ ukeplan, prøve ut ny aktivitet eller ganske enkelt snakke med vedkommende. Dersom man har behov for å justere atferd vil ofte en grundig kartlegging av atferd ved bruk av funksjonell analyse være et riktig sted å begynne. 

Ved utfordrende atferd må vi se på atferdens funksjon, hva er årsaker til atferd og hva opprettholder atferden? Ved nødvendig inngripen ved utfordrende atferd skal man hele tiden søke en lavaffektiv tilnærming. Dette innebærer at man hele tiden søker løsninger hvor det er mindre sjanse for utfordrende atferd, og hele tiden søker effektive strategier for å møte denne atferden, og ikke minst at man bestreber å se etter årsaker til atferden. Et annet sentralt tema i dette arbeidet er aktiv støtte, hvor man bestreber at tjenestemottaker og tjenesteyter samhandler i oppgaven, og at man oppmuntrer tjenestemottaker å lykkes.

Oversikt over deler i dette temaet

1. ASK – Alternativ og supplerende kommunikasjon

Gå til modul

2. Aktiv støtte

Gå til modul

3. Avgjørelser tas på bakgrunn av dokumentasjon

Gå til modul

4. SPELL

Gå til modul

5. Funksjonell analyse

Gå til modul

6. Proaktiv tilnærming

Gå til modul

7. Reaktiv tilnærming

Gå til modul

8. Kjennskap til aktuelt lovverk

Gå til modul
PAS logo

Positiv adferdsstøtte i Trondheim kommune

Et opplæringsnettsted for ansatte i Bo- og aktivitetstilbudene (BOA) og Helse- og omsorgstjenesten for barn og unge (HABU)

Ansvarlig redaktør: Bente Blekken

Trondheim kommune logo