Prinsippene i FNs menneskerettskonvensjon for mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) skal ligge til grunn for den jobben vi gjør.

Behovet for konvensjonen er en erkjennelse av at mennesker med funksjonsnedsettelse ikke får ivaretatt sine menneskerettigheter på lik linje med andre. Konvensjonen skal bidra til å motvirke diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne. Den skal sikre mennesker med nedsatt funksjonsevne like vilkår til å få oppfylt sine menneskerettigheter. Den skal sikre likestilt respekt for gjeldende sivile, politiske, økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter.
Denne filmen om CRPD publisert på NAKU.no gir deg en fin innføring i CRPD og hvorfor det er så viktig: https://naku.no/kunnskapsbanken/filmforelesning-crpd-som-grunnlag-tjenester
For at tjenestemottaker skal få oppleve god livskvalitet og at vi som tjenesteytere skal komme i en god posisjon til å ivareta dette, er det avgjørende at tjenestetilbudet bygges på de rette verdiene, og at tjenesteytere opererer med høy grad av faglig og etisk forsvarlighet i sin tjenesteutøvelse.
Vi skal sørge for at tjenestetilbudet bygger på et humanistisk verdigrunnlag og tar utgangspunkt i CRPD.
Det humanistiske livssynet baserer seg på fornuft og erfaring, kritisk tenkning, medmennesklighet og etiske verdier. I grove trekk kan humanisme sies å bygge på tre grunnsteiner:
- Tiltro til vitenskap og menneskelig erfaring.
- Troen på at mennesket har et potensiale for frihet og må ta ansvar for eget liv.
- Troen på at mennesker i fellesskap kan utvikle evnen til etisk refleksjon og moralsk handling.
Humanismen ser på alle mennesker som verdifulle med iboende menneskeverd. Vi har derfor en plikt til å behandle hverandre som likeverdige og verne om andres frihet og rettigheter. (kilde: https://www.human.no/hva-er-humanisme)
Det er et krav i PAS at verdier, tilnærming og tiltak som skal ivareta tjenestemottakers liv og helse, inkluderer høy grad av verdighet og integritet.
Hvis miljøet rundt tjenestemottaker oppleves støttende, øker sannsynligheten for opplevd god livskvalitet.
For at et miljø skal oppleves støttende, må det være fokus på tjenestemottakers sosiale, mentale og helsemessige behov. I tillegg til tjenestemottakers potensiale i forhold til aktiv deltakelse, kommunikasjon og valgmuligheter.
Flere sentrale verdier i positiv atferdstøtte blir omtalt i de ulike temaene. Alt dette må ligge i ryggmargen vår, for at vi skal kunne si at vi jobber med positiv atferdsstøtte.