Hvorfor er dette viktig?
Personalet som bistår tjenestemottaker direkte er den viktigste faktoren i miljøarbeidet.. Det er viktig med høy kompetanse, lav turnover og et godt koordinert samarbeid, for å sikre god livskvalitet til tjenestemottaker.
Tjenesteyterne er den viktigste faktoren i miljøarbeidet. Det er tre nøkkelfaktorer for at man skal lykkes med å yte tilstrekkelig gode tjeneste slik at tjenestebruker opplever en god livskvalitet.
- Kjennskap til tjenestebruker. Det å yte tjenester overfor et annet innebærer en gjensidig respekt, hvis ikke går det dårlig. Hvis du som tjenesteyter ikke har noen referanser knyttet til tjenestebruker, og vedkommende har kommunikasjonsproblemer, kan det oppstå misforståelser som kan føre til uro. Dess bedre kjennskap tjenesteyter har til tjenestebruker, dess flere referansepunkter har man i miljøarbeidet. Man har mer å kommunisere om, man har kjennskap hva som vedkommende liker og ikke liker osv.
- Kompetanse hos tjenesteyter. Kompetanse deles inn i formalkompetanse og realkompetanse. Det første dreier seg om hvilke skoler man har gått, det siste menneske hvilken kompetanse man har ervervet seg gjennom praksis. I tillegg bruker man begreper som “personlig egnethet”, “kjemi” osv. I BOA og HABU har man de tjenestemottakerne man har, og når det rekrutteres nye, så får man de man får. Gode opplæringsplaner, gode rutiner og veiledning er tre begrep som er viktige for at tjenesteytere skal bli kompetente til å gjøre jobben sin.
- Koordinering er en tredje nøkkelfaktor. Målrettet miljøarbeid er et håndverk og det er teamarbeid. Dersom man klarer å etablere gode koordinerte team rundt den enkelte tjenestebruker, er sjansen for at man lykkes i veien mot god livskvalitet.
Hva må vi vite og hva må vi være bevisst?
- Det er mange roller og funksjoner i tjenestene. Du må vite hvilken funksjon og ansvar du selv har, men det er også like viktig å vite hva de andres ansvarsområder er. Dette er blant annet viktig fordi arbeidet ikke bør stoppe opp fordi den som har en funksjon blir sykmeldt i to måneder.
- Vi må være bevisst betydningen av hvordan arbeidsmiljøet påvirker de tjenestene vi gir. Er vi bare et arbeidsmiljø eller er vi også et fagmiljø? Har har alle ansatte en viktig rolle.
- Vi må vite noe om forholdet mellom egen atferd og andres atferd og hvordan din kommunikasjon påvirker den du kommuniserer med.
Det er fort gjort å skylde på alle andre. “Når hun er frekk, er jeg frekk tilbake”. Men som ansatt i Trondheim kommune, har akkurat DU hovedansvaret i kommunikasjonen mellom deg, tjenestemottaker, pårørende og kollegaer. Som ansatt er du en rollemodell, som tjenestebruker kan speile seg i å ta etter.
- Du må vite noe om hvordan du kan sikre at du følger opp tjenestemottaker følges opp i tråd med avtalte rutiner.
- Arbeidet foregår konstant. Dette betyr at planen man jobber etter er dynamisk, man skal se fremover mot nye mål. Ikke minst er det viktig å være bevisst at det viktigste (og det beste) miljøarbeidet gjøres i “fredstid”. Hvis man yter tjenester til en tjenestebruker som har en dårlig periode med mye uønsket atferd, så vil mye av det arbeidet gjør dreie seg om brannslukking og skadebegrensning. Det er når man har klart å komme ut av en slik situasjon at det gode miljøarbeidet kan begynne. Da har man bedre ro på seg til å analysere situasjonen som har vært, da har man bedre ro og tid på seg til å planlegge alternative intervensjoner, eller foreta nødvendige endringer slik at en lignende situasjon slipper å oppstå, da kan man kanskje trene sammen med tjenestebruker på å håndtere lignende situasjoner på en adekvat måte.
Hvordan gjør vi dette?
- Vi må ha tydelige og avklarte roller og oppgaver i personalgruppa. Dette skal være godt beskrevet og kjent for alle og er en naturlig del av opplæringen til nyansatte
- Avdelingsleder og enhetsleder må sette av tid til evaluering og etisk refleksjon
- Du må reflektere over ditt ansvar og hva du bidrar med i arbeidsmiljøet.
- Det er viktig å ha en egenrefleksjon over hvordan din atferd og dine holdninger påvirker de andre i personalgruppa.
- Du skal være en støttende kollega
- Alle må bidra aktivt i teamet rundt tjenestemottaker. Engasjement i alle ledd er viktig for trivsel og utvikling.
- Du må reflektere over egne følelser og handlinger. Oppsøk støtte og veiledning når du har behov for dette.
- Avklar private hendelser som kan påvirke din arbeidsinnsats.
- Alle har et ansvar for å Ivareta egen fysisk og psykisk helse
- Du må sette deg inn i mål, tiltak og rutiner rundt den tjenestemottakeren du bistår. Denne informasjonen finner du i Helseplattformen
Fordeling av ansvar i gruppen
Hvorfor er dette viktig?
Måloppnåelse er mer sannsynlig når alle punkter i tiltaksplanen er tydelig beskrevet, og roller og ansvarsområder er tydelig fordelt i gruppen. Rollefordelingen skjer ofte i ansvarsgruppemøter
Hva må vi vite?
At for hver tiltaksplan;
- Noen er ansvarlige for hvert element som er beskrevet i planen
- Alle ansatte må vite sin egen rolle og sitt eget ansvar i forhold til planen
- Alle ansatte må være kjent med målene til den enkelte tjenestemottaker, både kortsiktige og langsiktige.
Hvordan gjør vi dette?
- Vær bevisst egen rolle og ansvarsområder
- Vær en god kollega
- Påpek eventuelle misforståelser og utfordringer