Hvorfor er dette viktig?
En god tiltaksplan fører til bedre resultater og øker sannsynligheten for måloppnåelse. Målene skal alltid handle om hva som er best for den enkelte tjenestemottaker
Kjennskap til hvem tjenestemottaker er bidrar til en opplevelse om å bli tatt på alvor. Som tjenesteyter så kan man oppleve å ha stor makt og myndighet overfor tjenestebruker. Dette er kan misbrukes, enten med overlegg – eller på grunn av at man ikke vet bedre/ kjenner tjenestebruker for dårlig.
Hva må vi vite?
∙ Hensikten med en tiltaksplan er å optimalisere tjenestemottakers livskvalitet, redusere utfordrende atferd, samt bruken av restriktive tiltak
∙ En tiltaksplan er, i vårt tilfelle, en digital plan som ligger i Helseplattformen;
o Den skal beskrive personsentrerte tiltak, både proaktive og reaktive
o Planen skal brukes som et verktøy for alle ansatte som samhandler med tjenestemottaker
o Den skal også fungerer som et sikkerhetsnett for å ivareta verdier og rettigheter til tjenestemottakeren
Hvordan gjør vi dette?
o Les gjennom og reflekter rundt hva en tiltaksplan er, slik at du er sikker på at du forstår hva som er formålet og hva det er.
o Spør andre, om det er noe som er uklart.
o Vær aktiv i forhold til veiledning, slik at en kan få tilbakemelding fra andre