Hvorfor er dette viktig?
En stor del av våre tjenestemottakere har utfordringer med kommunikasjon. Dette gjelder både i forhold til hva man forstår og hva man får sagt. God samhandling øker sannsynligheten for opplevd trygg relasjon til omgivelsene. Å kommunisere og bli forstått er viktig med tanke på å kunne utøve reell selvbestemmelse og oppleve økt livskvalitet. For å kunne etablere og opprettholde god relasjon må tjenestemottaker og nærperson snakke samme språk. Vi kommer ingen vei uten god relasjon.
Hva må vi vite?
- Vi må kjenne tjenestemottakers kommunikasjonsform og eventuelle kommunikasjonshjelpemiddel. Form, stil og uttrykk varierer fra person til person, situasjon til situasjon.
- Vi må vite hvordan tjenestemottaker oppfatter andres kommunikasjon.
Hvordan gjør vi dette?
- Kommunikative ferdigheter skal kartlegges og kommunikasjonspass skal utarbeides. Dette gjøres i Helseplattformen. Kommunikasjonspass kan du lære mer om under fanen verktøy.
- Utvikle og holde tjenestemottakers kommunikasjonssystemer oppdatert (dagsplaner etc.).
- Tjenesteyters egen kommunikasjonsstil må tilpasses tjenestemottakers kommunikasjonsform.
- Ansatte og andre nærpersoner må få opplæring i bruk av tjenestemottakers hjelpemidler.
Dersom dere har behov for ekstra opplæring, veiledning og støtte rundt dette temaet, så kan dere ta kontakt med Ressursgruppa ASK og Sans. Kontaktinfo finner du her;