• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til primært sidefelt
Trondheim Kommune - logo

PAS

Positiv adferdsstøtte i Trondheim kommune

  • Forside
  • Opplæringsmateriell
    • Område 1. Rettigheter og verdier
    • Personfokusert kunnskap
    • Område 2. Teori og kunnskapsgrunnlag
    • Område 3. Prosess og strategi
  • Verktøy
  • Erfaringer
  • Bakgrunn
  • Show Search
Hide Search
Hjem  ⟩  Opplæring  ⟩  Kunnskap om tjenestemottaker  ⟩  Kommunikasjon

2. Kommunikasjon

Hvorfor er dette viktig?

En stor del av våre tjenestemottakere har utfordringer med kommunikasjon. Dette gjelder både i forhold til hva man forstår og hva man får sagt. God samhandling øker sannsynligheten for opplevd trygg relasjon til omgivelsene. Å kommunisere og bli forstått er viktig med tanke på å kunne utøve reell selvbestemmelse og oppleve økt livskvalitet. For å kunne etablere og opprettholde god relasjon må tjenestemottaker og nærperson snakke samme språk. Vi kommer ingen vei uten god relasjon.

Hva må vi vite?

  • Vi må kjenne tjenestemottakers kommunikasjonsform og eventuelle kommunikasjonshjelpemiddel. Form, stil og uttrykk varierer fra person til person, situasjon til situasjon.
  • Vi må vite hvordan tjenestemottaker oppfatter andres kommunikasjon.

Hvordan gjør vi dette?

  • Kommunikative ferdigheter skal kartlegges og kommunikasjonspass skal utarbeides. Dette gjøres i Helseplattformen. Kommunikasjonspass kan du lære mer om under fanen verktøy.
  • Utvikle og holde tjenestemottakers kommunikasjonssystemer oppdatert (dagsplaner etc.).
  • Tjenesteyters egen kommunikasjonsstil må tilpasses tjenestemottakers kommunikasjonsform.
  • Ansatte og andre nærpersoner må få opplæring i bruk av tjenestemottakers hjelpemidler.

Dersom dere har behov for ekstra opplæring, veiledning og støtte rundt dette temaet, så kan dere ta kontakt med Ressursgruppa ASK og Sans. Kontaktinfo finner du her;

Hoved sidebar

Innhold

Tema 2 - Kunnskap om tjenestemottaker

  1. Mål og tiltak skal bygge på ting som er viktige for tjenestemottaker
  2. Kommunikasjon
  3. Ivareta tjenestemottakers fysiske og psykisk helse
  4. Nettverk (familie, venner og andre viktige personer)
  5. Støttende, trygge og forutsigbar rammebetingelser
  6. Aktiv deltakelse i meningsfulle aktiviteter
PAS logo

Positiv adferdsstøtte i Trondheim kommune

Et opplæringsnettsted for ansatte i Bo- og aktivitetstilbudene (BOA) og Helse- og omsorgstjenesten for barn og unge (HABU)

Ansvarlig redaktør: Bente Blekken

Trondheim kommune logo