• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til primært sidefelt
Trondheim Kommune - logo

PAS

Positiv adferdsstøtte i Trondheim kommune

  • Forside
  • Opplæringsmateriell
    • Område 1. Rettigheter og verdier
    • Personfokusert kunnskap
    • Område 2. Teori og kunnskapsgrunnlag
    • Område 3. Prosess og strategi
  • Verktøy
  • Erfaringer
  • Bakgrunn
  • Show Search
Hide Search
Hjem  ⟩  Opplæring  ⟩  Kunnskap om tjenestemottaker  ⟩  Ivareta tjenestemottakers fysiske og psykisk helse

3. Ivareta tjenestemottakers fysiske og psykisk helse

Hvorfor er dette viktig? 

God livskvalitet er mer sannsynlig hvis tjenestemottakers fysiske og psykiske helse er ivaretatt på en slik måte at en ikke opplever stress, smerter eller andre ubehag. Mennesker med utviklingshemming har  ofte har et annet symptomtrykk og symptomuttrykk enn “normalbefolkningen”. Dvs at det du observerer og kjenner igjen som vanlige symptomer, nødvendigvis ikke er det samme for den tjenestemottakeren du gir bistand til.  Personer med  utviklingshemming kan også ha  større utfordringer med å uttrykke smerter og behov og dette kan fort mistolkes om vi ikke er klar over det.

Hva må vi vite?

  • Vi må kjenne godt til hver enkelt tjenestemottakers uttrykksmåte.
  • Vi må kjenne godt  til tjenestemottakers status og historikk ift helse.
  • Kjennskap til tjenestemottakers diagnoser er viktig for å kunne gi tjenestemottakeren den støtte og bistand de har behov for.
  • Vi må vite hvilke medisiner tjenestemottaker benytter og hvorfor, samt mulige bivirkninger.
  • Det må være en vernepleier eller sykepleier som har ansvar for å administrere medisinene.
  • Dersom tjenestemottaker har spesifikke tilstander som; epilepsi, diabetes, etc. må vi ha konkret kunnskap om håndtering og opplæring på dette.
  • Ha kjennskap til grunnleggende førstehjelp.
  • Vi skal vite hvem vi kan kontakte for å søke bistand.

Hvordan gjør vi dette?

I bunn ligger det at vi må bygge en god relasjon og for eksempel legge til rette for gode samtaler og godt samspill, der det er mulig. Vi må legge til rette for faktorer som fremmer god fysisk og psykisk helse, som sunt kosthold, aktivitet, mestring, selvbestemmelse og balanse mellom aktivitet og hvile.

  • Vi må observere fysisk og  psykisk helse – hva som er normal status, og hva som avvikende fra det vanlige. Dette er individuelt og må konkretiseres for den enkelte.
  • Sammen med tjenestemottaker og eventuelt pårørende må vi lage en god plan for forebygging av ulike helserelaterte problemer. Dette kan være en kostholdsplan, kriseplan, aktivitetsplan, plan for tannpuss etc
  • Alle tjenestemottakere skal ha en oppdatert medisinliste. Vernepleier/ sykepleier har ansvar for opplæring og oppdatering.
  • Alle tjenestemottaker skal ha en årlig helsesjekk. Primærkontakt har ansvar for dette. Dette skal dokumenteres i Helseplattformen.
  • Dersom du som tjenesteyter er usikker i forhold til forhold til fysisk og psykisk helse – skal i første omgang fastlege og tannlege kobles på. Det kan også bli aktuelt å kontakte spesialisthelsetjenesten.
  • Vi må jobbe for å sette oss inn i hva tjenestemottaker tenker og mener i forhold til medisinske tiltak som blir iverksatt.

Hvis du vil vite hva veilederen Gode helse- og omsorgstjenester til utviklingshemmede sider om dette temaet, kan du lese det her

Hoved sidebar

Innhold

Tema 2 - Kunnskap om tjenestemottaker

  1. Mål og tiltak skal bygge på ting som er viktige for tjenestemottaker
  2. Kommunikasjon
  3. Ivareta tjenestemottakers fysiske og psykisk helse
  4. Nettverk (familie, venner og andre viktige personer)
  5. Støttende, trygge og forutsigbar rammebetingelser
  6. Aktiv deltakelse i meningsfulle aktiviteter
PAS logo

Positiv adferdsstøtte i Trondheim kommune

Et opplæringsnettsted for ansatte i Bo- og aktivitetstilbudene (BOA) og Helse- og omsorgstjenesten for barn og unge (HABU)

Ansvarlig redaktør: Bente Blekken

Trondheim kommune logo